ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ЗБОРУ ТА ВИКОРИСТАННЯ БІОМЕТРИЧНИХ ДАНИХ ОСІБ, ЯКІ СТАНОВЛЯТЬ ЗАГРОЗУ НАЦІОНАЛЬНІЙ БЕЗПЕЦІ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олександр СЕМЕНЮК Доктор юридичних наук, Міжвідомчий науково-дослідний центр з проблем боротьби з організованою злочинністю при РНБО України (Київ) ORCID: 00000-0002-5096-1374

DOI:

https://doi.org/10.59553/2518-7546-2024-22-4

Ключові слова:

організована злочинність, національ- на безпека України, біометричні дані, бази біометричних даних, криміналістичний облік.

Анотація

Досліджуються нові шляхи до розшуку та розпізнавання осіб, які становлять загрозу національній безпеці України, за допомогою впровадження системи збору та використання біометричних даних таких осіб. Констатується, що на даний час уповноважені державні органи повідомляють Держприкордонслужбi тільки такі відомості про особу, яка становить певний оперативний інтерес, що дозволяють її ідентифікувати лише за паспортом або іншим документом, який посвідчує її особу. Проте такий контроль, унеможливлює ідентифікацію особи у разі надання нею підроблених документів або документів, які містять недостовірні відомості про
неї. Це вимагає запровадження на державному рівні системи збору та використання біометричних даних осіб, які становлять загрозу національній безпеці України. Звертається увага, що останнім часом правоохоронні органи зарубіжних країн активно застосовують інформаційно-пошукові системи біометричної ідентифікації особи. Біометрична ідентифікація – це засіб підтвердження особи; належності паспорта його власникові шляхом розпізнавання і зіставлення біометричних даних (кольору очей, малюнка сітківки ока, відбитків паль- ців, геометрії руки, рис обличчя тощо), що зафіксовані носіями цих даних, із особистими даними власника. На- водиться перелік фізіологічних та поведінкових характе- ристик людини, на основі яких вибудовуються системи її біометричної аутентифікації. Зроблено висновок, що для забезпечення процедури ідентифікації осіб у пунктах пропуску через державний кордон України необхідно на законодавчому рівні запровадити механізми збору та накопичення інформації щодо біологічних ознак осіб, які представляють загрозу національній безпеці України. Зокрема, потребує визначення перелік біологічних ознак, які збиратимуться, встановлення відповідальних за їх збір суб’єктів безпекового сектору, запровадження процедури накопичення цих відомостей, визначення відповідального суб’єкта за формування та утримання цього банку даних, а також забезпечення цією інформацію зацікавлених державних установ та відомств.

Посилання

Pohoretskyi M.A. Organized crime in Ukraine: development trends and countermeasures. Fight against organized crime and corruption (theory and practice). 2007. Vol. 16. P. 99–110. URL: http://nbuv. gov.ua/ UJRN/boz_2007_16_9 (date of application – 14.12.2022).

Strategy for combating organized crime: the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 16, 2020 No. 1126. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1126-2020-%D1%80#Text. (date of application – 14.12.2022).

D. Monastyrskyi. NSDC sanctions made it possible to remove more than 500 «thieves in law» and criminal authorities from influence in Ukraine – https://mvs.gov.ua/uk/press-center/news/sankciyi-rnbo- dozvolili-pozbaviti-vplivu-v-ukrayini-ponad-500-zlodiyiv-u-zakoni- denis-monastirskii (date of application – 14.12 .2022).

On the approval of the Procedure for providing the State Border Service and its execution of the mandates of authorized state bodies regarding persons crossing the state border, and recognizing as having lost the validity of certain resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine: resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 17, 2013 No. 280 https://qdpro.com.ua/uk/document/56293 (date of application – 14.12.2022).

Завантаження

Опубліковано

2024-03-24